Norvég - 12: gyakorlás

2019.02.01. 18:00

Nézzünk párbeszédeket! Ezeket nem fogom lefordítani, csak megadom az ismeretlen szavakat.

Thomas: Hallo!
Bente: Hei, lillebror! Hvordan har du det?
Thomas: Ikke så verst. Kommer du ikka snart hjem?
Bente: Jo, jeg kommer kanskje i morgen. Er mor hjemme?
Thomas: Ja, jeg skal hente henne. Mor! Bente er på telefonen!
Mor: Hallo, Benta, så godt å høre fra deg. Er du ikke snart på vei hjem?
Bente: Jo, hvis jeg får plass på toget, kommer jeg i morgen.
Mor: Det skal bli godt å få deg hjem igjen. Kommer John også?
Bente: Nei. Vi bare krangler. Vi kranglet i hele går. Jeg kommer alene. Kanskje kommer han senere.
Mor: Da er det sikkert best at dere er fra hverandre litt. Du må bestille plass på toget. Det er fullt på togene nå i freien.
Bente: Jeg skal ringe til Sentralbanestasjonen. Hils far og de andre. Jeg gleder meg til å komme hjem. Ha det, mor!
Mor: Morna, Bente.

både - mindkettő
å krangle - veszekedni
lillebror - öcs
verst - legrosszabb
snart - hamar
jo - hezitáló igen
mor (en) - anya
hjemme - otthon
plass - hely
å hente - érte megy
å høre - hall
i hele går - tegnap egész nap
senere - később
fullt - tele
å hilse - üdvözöl
far (en) - apa
andre - többiek

 

A: Vi vil gjerne se menyen.
Pincér:Jeg skal komme tilbake.
-----
A: Hva vil du ha?
B: Jeg vil gjerne ha fisk.
A: Vul du ha en forrett?
B: Nei, jeg vil heller ha dessert.
A: Jeg vil gjerne ha balacao. God norsk mat!
B: Jeg liker ikke klippfisk. Jeg vil hekker ha stekt torsk og salat.
A: Vil du ha et glass vin?
B: Ja, takk. Hvitvin.
A: Jeg vil gjerne ha et glass øl. Nå kan vi bestille.

forrett (en) - előétel
heller - inkább
balacao - <norvég étel neve>
mat - étel
klippfisk - szárított tőkehal
stekt torsk - rántott tőkehal
å bestille - rendelni

A nyelvtanuláshoz a szótárhasználat is hozzátartozik. A következő szöveget ezért ki sem szótárazom - de rendkívül kevés új szó lesz benne!

Carlo sitter og leser et brev fra en venn i Italia. Vennen heter Mario. Carlo leter etter brevpapir. Hal vil skrive til Mario, men han finner ikke papir. Carlo sykker til en bokhandel. Han kjøper brevpapir i bokhandelen. Han er hjemme. Han tar fram brevpapiret og begynner å skrive. Han forteller om Norge og om arbeidet på fabrikken. Carlo sitter og tenker på Italia. Han lengter hjem. Mario bor i Roma, og mora og faren til Carlo også der. Carlo legger brevet i en konvolutt. Han skriver navn og adresse på konvolutten og setter et frimerke på brevet. Han putter brevet i lomma og går ut. Carlo går til en postkasse og legger brevet i postkassen. Han treffer Betty på veien hjem. Hun er sammen med en norsk gutt. Carlo er alene. Han går på kino og ser en fransk film om kjærlighet.

A szavakat a következő lecke végén lehet majd megtalálni, ha szótárból nem sikerült :)

A bejegyzés trackback címe:

https://tanuljunknyelveket.blog.hu/api/trackback/id/tr9014600198

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása